Door Liuwe van der Meer
Beste Eelke,
Ik had je brief aan mij van 15 maart 2024 graag officieel willen beantwoorden, maar jij hebt dat zelf onmogelijk gemaakt, Eelke: je verbood me schriftelijk nogmaals contact op te nemen met het gemeentehuis, je schreef me dat vragen en telefoontjes van mij niet meer zouden worden beantwoord en je schreef me ook dat de overige medewerkers op het gemeentehuis te verstaan was gegeven vragen en telefoontjes van mij niet te beantwoorden. Gelukkig mag ik nog wel mijn rijbewijs laten verlengen!
Jullie noemen dit in ambtelijke kring een stopbrief. Zo kun je als gemeentesecretaris voorkomen dat een burger via een WOO-verzoek nog meer vervelende dingen boven water haalt; onrechtmatige handelingen van bestuurders en ambtenaren bijvoorbeeld. Jouw argument om mij zo’n brief te sturen is dat ik met mijn WOO-verzoeken en mijn vragen het ambtelijke apparaat te veel zou hebben belast!
Mijn beste Eelke, ik heb tussen 2020 en 2024 een vijftal keren een WOO-verzoek ingediend, om kopieën te ontvangen van brieven die ik zèlf had geschreven: ik wilde namelijk nagaan hoe de gemeente Leeuwarden mijn brieven had geregistreerd en óf die brieven wel waren geregistreerd. En dan, mijn beste Eelke, ontdek je merkwaardige dingen! Een dossier van mij, 45 bladzijden groot, bleek door een wethouder van onderwijs helemaal niet ingeboekt cq geregistreerd te zijn, het bestond niet eens! Ook juridische adviezen bij dit dossier bleken niet te bestaan! Dit dossier en ook de brieven die ik naderhand daarover heb gestuurd aan de wethouder en een sectormanager, bleken ergens geparkeerd te zijn waar anderen ze niet al te gemakkelijk zouden kunnen vinden. Mijn brieven aan de wethouder en de sectormanager waren ook nooit beantwoord. Dat heet onbehoorlijk bestuur, toch? Mijn brieven bestonden eigenlijk niet en ja, dan wordt het lastig voor een doodgewone juridische medewerker, schaal 5, om ze te vinden, hè? Zeker als de indiener van het WOO-verzoek bij zijn verzoek expliciet heeft vermeld dat die opgevraagde brieven nooit zijn beantwoord.
Als een sectormanager dan vervolgens nog snel even een antwoordbrief bij elkaar knipt en plakt om hem mee te kunnen opsturen bij de opgevraagde stukken en daarbij fundamentele fouten maakt in de datering, met het registratienummer, achter “verzonden” niets invult en de feitelijke inhoud onjuistheden bevat, dan is er blijkbaar toch fundamenteels iets mis met wat men bij de gemeente verstaat onder integriteit, lijkt me. Jij, Eelke, moet daarvan op de hoogte zijn geweest en jij hebt daar actief aan meegewerkt, want jij wist sinds 17 juni 2020 wat er met mijn dossier van 45 bladzijden is gebeurd.
* * * * *
Op 9 januari 2020 heb ik via twee PvdA-gemeenteraadsleden, Andries Ekhart en Lutz Jacobi, een dossier van 45 bladzijden aan de Wethouder van Onderwijs Hilde Tjeerdema toegespeeld, met het verzoek de inhoud van het dossier te laten beoordelen door juristen van de gemeente op onrechtmatige handelingen, gepleegd door twee toezichthouders van OSG Piter Jelles. Er zitten in het dossier bewijzen van een grensoverschrijdend personeelsbeleid op de locatie De Foorakker van OSG Piter Jelles, er zitten bewijzen in mijn dossier van het feit dat twee voorzitters van de Raad van Toezicht klachten over dat beleid achter hebben gehouden voor de overige leden van de Raad en ook bewijzen dat de voorzitters de klachtenbrief even buiten de Raad om hebben “afgehandeld” om te verhinderen dat er een onderzoek zou worden ingesteld naar de gebeurtenissen op De Foorakker; voor dat grensoverschrijdend personeelsbeleid was de voorzitter van het College van Bestuur persoonlijk verantwoordelijk, hij had de opdracht gegeven een aantal personeelsleden te “verplaatsen” en “afscheid van hen te nemen”. Dit gebeurde door middel van pesterijen; vijf medewerkers werden psychisch beschadigd door de locatiedirectrice. In mijn geval gebruikte zij mijn rouwproces waarin ik terecht was gekomen na de onverwachte dood van mijn jongste zoon. In mijn dossier zit een brief waarin een direct bij dit beleid betrokken directielid toegeeft dat dit beleid er was geweest. “Jullie hebben ernstige schade opgelopen” schrijft hij er ten overvloede nog bij.
Het was dus dit dossier, Eelke, dat door de wethouder, geholpen door een sectormanager en de twee PvdA-gemeenteraadsleden in de doofpot is gestopt, de inhoud is nooit onderzocht, het dossier werd niet geregistreerd en het bestaat dus feitelijk niet. En jij, Eelke, wist daarvan, ik heb jou op 17 juni 2020 persoonlijk het dossier toegestuurd met de opmerking dat het niet was ingeboekt en dat de inhoud van het dossier niet door de juristen van de gemeente was beoordeeld; ik had dit ontdekt door mijn eerste WOO-verzoek, Eelke!
(deel 2 volgt)