Het is zeer de vraag of Kamerontbinding nog ergens goed voor is.
Door J.Th.J. van den Berg op Parlement.com
Er zijn volgens de Grondwet twee hoofdredenen voor Kamerontbinding. De eerste bestaat in de bevoegdheid van de regering, in geval van een conflict met de Tweede Kamer, niet zelf ontslag te nemen maar de Kamer te ontbinden (art. 64 Grw.). De tweede reden bestaat in het voornemen de Grondwet te wijzigen. In dat geval moet na aanvaarding van de wijziging in eerste lezing de Tweede Kamer worden ontbonden (art. 137 Grw.). Daarna wordt er in tweede lezing over het grondwetsvoorstel gestemd.
In de vorige column hebben wij al geconstateerd dat het sinds de jaren zestig gebruikelijk is, dat het kabinet bij het ontstaan van een kabinetscrisis niet alleen zelf ontslag indient maar tevens aan de Koning vraagt de Tweede Kamer te ontbinden en nieuwe verkiezingen te houden. Zulk ontbindingsbesluit wordt steeds genomen met instemming van de Tweede Kamer. De Grondwet staat het kabinet daarnaast toe ontslag te nemen om zonder verkiezingen plaats te maken voor een coalitie van andere samenstelling. Maar, het wordt als een zaak van ‘democratisch fatsoen’ beschouwd om eerst de kiezers om een oordeel te vragen.
Leest u verder via: https://www.parlement.com/id/vmhujedgpmxh/waar_dient_kamerontbinding_nog_voor