Overheidscommunicatie is voor veel mensen moeilijk te begrijpen door een gebrek aan systeem kennis en begrip van sociale aspecten.
Moeilijke woorden, een strenge soms zelf dreigende toon, onduidelijkheid over de vervolgacties die mensen moeten ondernemen. Brieven van de gemeente belanden niet voor niets vaker op de stapel, zeker als mensen moeite hebben met taal. Onderzoekers van de Hogeschool Windesheim vroegen burgers en professionals van de gemeente Almere hoe het beter kan.
Informatie of actie
In een brief over het leerlingenvervoer kregen ouders al snel de boodschap dat het kind uit de regeling gezet zou worden als het zich niet zou gedragen. Ook werd verwezen naar de klachtenprocedure als de ouders het niet eens zouden zijn met een dergelijk besluit. Verder werd gemeld dat een ander bedrijf het vervoer zou gaan aanbieden. Maar het was niet duidelijk of deze mededeling alleen als informatie was bedoeld of dat de ouders daar ook actie op moesten ondernemen.
Leest u verder via: Taal én toon moeten beter in overheidsbrieven (binnenlandsbestuur.nl)