Op vrijdagmiddag 2 augustus, enkele uren voor de officiële opening van de Sneekweek en de benoeming ‘Boot van het Jaar 2024’, zit een trotse Johan de Vries op deze reddingboot aan de Kolk. Voor hem is het zeker ook een feestelijke dag, omdat hij als enige Sneker dit jaar zestig jaar lid is van de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM).
De Vries, in vroeger jaren onder meer actief in Vereniging Historisch Sneek, neemt van de gelegenheid gebruik om, net als andere bezoekers, een kijkje op de reddingboot te nemen tussen 14.00 en 16.00 uur. En in de avond neemt de reddingboot uiteraard deel aan de Vlootschouw om zaterdag terug naar de thuishaven Lemmer te varen.
Over de benoeming ‘Boot van het Jaar 2024 ‘, zegt Jacob Boonstra van de Vlootschouwcommissie: “Op 11 november 2024 bestaat de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) 200 jaar. Wat is er nu mooier om dit jubileumjaar extra speciaal te maken door de vloot, de werkzaamheden en vooral de vrijwilligers van de KNRM in het zonnetje te zetten? Ter ere van dit bijzondere jubileum wordt één van hun reddingboten uit de Van Wijkklasse, actief in de gemeente Súdwest-Fryslân, uitgeroepen tot ‘Boot van het Jaar 2024’.”
KNRM-vrijwilliger Sybrand Gerlofs uit Harlingen is aanwezig in Sneek en probeert bezoekers op enthousiaste wijze lid te maken van de KNRM. Hij benadrukt dat de reddingmaatschappij geen overheidssubsidie geniet en bestaat van ledengelden. Inmiddels is Gerlofs drie jaar verbonden als vrijwilliger aan de KNRM. Hij is opstapper op de reddingboot, maar een gelijkwaardige omschrijving als matroos snapt het publiek beter.
Gerlofs geeft aan dat er in Harlingen iedere dinsdagavond wordt geoefend. En gemiddeld wordt er dertig tot veertig keer uitgevaren om schepen en bemanning te helpen. De Harlinger noemt dat ‘sjouwtjes’, waarbij de piek in de zomer ligt. Het kan gaan om allerlei zaken, zoals motorproblemen, een schip dat vastloopt op het wad of door in gevaar verkeert door een harde storm. Een reddingboot bestaat minimaal uit drie bemanningsleden, aldus Gerlofs: allereerst de schipper, de tweede neemt de communicatie voor rekening en de derde draagt zorg voor de navigatie.
Wiebe Dooper