Jan Bakker kent het centrum van de Waterpoortstad als zijn broekzak, want hij groeide erop. Bij de eerste bijeenkomst ‘autoluw’ in ’t Vaticaan op woensdag 3 april stapt Bakker naar de microfoon en beargumenteert kalm waarom hij moeite heeft met de autoluwe proef. In deze bijdrage zet de Sneker zijn verhaal uiteen.
Welk onderdeel van de autoluwe proef verbaast je in de beginfase het meest? En waarom?
De ‘omkeerborden’ die mensen/bezoekers een onwelkom gevoel geven. Daarnaast wordt de informatie onduidelijk weergegeven, waardoor automobilisten genoodzaakt zijn te stoppen om goed te kijken wat erop staat. Het is onlogisch allemaal en zodoende wordt het aanzien van de stad beschadigd.
Op welke wijze schort er iets aan de opzet van de autoluwe proef?
De pilot is slecht voorbereid. Er is een probleem gecreëerd door verkeersoverlast te verplaatsen naar de woonwijken. En dan nog het dwangmatige idee om ons de rondweg te laten nemen. Dat houdt het maken van omwegen in, worden meer kilometers gereden en is er meer uitstoot. Dit is niet verkoopbaar in deze tijd van verduurzaming.
Wat kun je voor positief element of positieve elementen ontdekken aan de autoluwe proef?
Geen enkele, bovendien is het centrum van Sneek al grotendeels autoluw en voor de gezelligheid en leefbaarheid is de bereikbaarheid voor ondernemers heel belangrijk. Ik pleit ervoor de Singel en de Prins Hendrikkade open te houden, de markt nieuw leven in te blazen en de leegstand aan te pakken.
In hoeverre sta jij met de gemeente Súdwest-Fryslân in verbinding over de autoluwe proef?
Niet.
Wat zijn je verwachtingen met betrekking tot de autoluwe proef: wordt dat omgezet in een plan?
Ik ben bang dat de proef ondanks alle argumenten ertegen toch wordt doorgedrukt. En dat gaat ten koste van veel gemeenschapsgeld, de aantrekkelijkheid en het economisch klimaat van Sneek.
Hoe schat jij de gevolgen in met de raadsverkiezingen van 2026 voor de collegepartijen PvdA, CDA en FNP, die deze verkeerspilot promoten?
Hopelijk worden die weggestemd, door mij zeker! Ze hebben getoond geen hart of binding met de belangen van Sneek te hebben.
In hoeverre is de goede naam van Sneek inmiddels al beschadigd door de autoluwe proef? Of is daar in het geheel geen sprake van?
Er is behoorlijk slechte reclame gemaakt. Bovendien hebben de ondernemers al genoeg moeite om het hoofd boven water te houden, meerdere zullen de gevolgen van de proef niet aankunnen; dus nog meer leegstand.
Wiebe Dooper