Categorieën
Fryslân Onderzoek

Regiomerk Noordoost Fryslân in de lift dankzij Regio Deal, maar uitdagingen blijven

Door Planbureau Fryslân

Het regiomerk van Noordoost Fryslân zit in de lift dankzij de programmalijn Regiomarketing, die deel uitmaakt van hun Regio Deal. Dit blijkt uit een recente verdiepende studie van Planbureau Fryslân. Dit onderzoek maakt deel uit van de jaarlijkse lerende evaluatie van de Versnellingsagenda, het uitvoeringsprogramma van de Regio Deal.

Onder de noemer van de Versnellingsagenda zijn de afgelopen jaren projecten gefinancierd en begeleid die ten goede komen aan de brede welvaart van de regio. De programmalijn regiomarketing was gericht op het versterken van het regiomerk en het stimuleren van culturele uitingen. Planbureau Fryslân heeft aan de hand van kwantitatief en kwalitatief onderzoek een aantal leerpunten geformuleerd die de regio kan meenemen in het vervolg van samenwerkingstrajecten.

Blijvend investeren in cultuur

Het is moeilijk om de waarde van de culturele sector in cijfers uit te drukken, maar deze speelt een cruciale rol in de aantrekkingskracht van de regio. Zo is er voor de Versnellingsagenda geconstateerd dat er onvoldoende inzicht is op de samenhang tussen regiomarketing en brede welvaart, terwijl brede welvaart verder gaat dan financieel kapitaal.

Daar komt bij dat in de aanvraag voor een nieuwe Regio Deal Noordoost Fryslân geen expliciete aandacht is voor regiomarketing. Daarom is het belangrijk om de stimulerende rol van cultuur in brede welvaart niet uit het oog te verliezen, zodat het vliegwieleffect van de Regio Deal blijft doorwerken nadat de Versnellingsagenda afloopt.

Koppelen tussen leefwerelden

De pijler Regiomarketing is sterk afhankelijk van de inzet van ondernemers en vrijwilligers. Dit zorgt soms voor wrijving door verschillende verwachtingen en werkwijzen. De sectorale ambtelijke praktijk, de ondernemersmentaliteit en de input van vrijwilligers botsen regelmatig. Hoewel Qop als een behulpzame partij wordt gezien, kan de bureaucratie inwoners afschrikken. De strikte formats van de Versnellingsagenda voelen beperkend aan, waardoor sommige projecten geen duidelijke plek krijgen en daardoor financiering mislopen.

Dit probleem kwam ook naar voren in eerdere evaluaties, waaruit bleek dat de complexe governance-structuur van de Versnellingsagenda niet altijd goed aansluit bij ondernemersinitiatieven. Om projecten optimaal uit te voeren, is het belangrijk om beter te bepalen wanneer begeleiding nodig is en wanneer initiatiefnemers zelfstandig kunnen werken. Anders kunnen er bestuurlijke frustraties ontstaan en worden waardevolle projecten minder efficiënt uitgevoerd. Regiomarketing biedt juist de kans om verschillende initiatieven en bedrijven te verbinden, waarbij de unieke kwaliteiten en rijke geschiedenis van de regio optimaal benut kunnen worden.

Ook kunt u raadplegen: https://www.planbureaufryslan.nl/publicaties/verdiepingsstudie-versnellingsagenda-noordoost-fryslan-regiomarketing/