Categorieën
Commentaar Politiek Sneek Verkeer

PvdA-wethouder Rietman zijn argumentatie voor het autoluwe plan in de Volkskrant overtuigt niet

Op donderdag 25 januari 2024 publiceert de Volkskrant een artikel over de autoluwe pilot in de Sneker binnenstad. Journalist Jurre van den Berg neemt het artikel voor zijn rekening. Het is een interessante bijdrage, maar de argumenten voor het autoluwe plan van PvdA-wethouder Rietman overtuigen niet.

Ten eerste wordt gesteld – en dit zegt Rietman herhaaldelijk – dat alle woningen en bedrijven bereikbaar blijven. Dat verdient nuance. De praktijk wijst uit dat zeven dagen per week tussen 12.00 en 18.00 uur woningen en bedrijven in de binnenstad veel lastiger bereikbaar zijn.

PvdA-wethouder Rietman heeft druk politiek huiswerk aan de autoluwe pilot.

Ten tweede: allerlei werkgroepen met ‘alle denkbare betrokkenen, verkeerscirculatiemodellen en informatiebrieven’ gingen aan de proef vooraf. Ondanks deze inzet is er zeer druk verkeer ontstaan aan de Worp Tjaardastraat (Noorderhoek), Goeman Borgesiuslaan (Noordoosthoek) en Berkenlaan (Bomenbuurt). Met name op het kruispunt aan de Goeman Borgesiuslaan ter hoogte van de Zwetterschool is sprake van een onveilige situatie. Daar komt bij dat hier momenteel ook grondwerkzaamheden plaatsvinden door de aanleg van kabels. Al met al hebben de verkeerscirculatiemodellen onvoldoende gewerkt en daarvoor draagt wethouder Rietman de politieke verantwoordelijkheid.

Vanaf de Hugo de Grootstraat gaat een automobilist snel linksaf op het gevaarlijke kruispunt aan de Goeman Borgesiuslaan, terwijl van rechts verkeer nadert. ©BREKT.NL

Ten derde: ‘Minder uitstoot en minder ronkende motoren, dat maakt het centrum aantrekkelijker’, aldus Rietman. De PvdA-wethouder hanteert een gemakkelijke aanname. Het autoverkeer verplaatst zich buiten het stadscentrum in onder meer bovengenoemde straten, waar de overlast zichtbaar is. Bovendien rijden automobilisten langere afstanden om op de plaats van bestemming te komen. En dat is zeker niet bevorderlijk voor een schoner milieu.

Ten vierde: Volgens Rietman is de proef geslaagd met een afname van 25% autoverkeer in het stadscentrum. Een toch enigszins merkwaardige uitspraak. Het is nu al helder dat er veel minder verkeer in het centrum rijdt. Ook spreekt de wethouder over ‘gewenning’. Door het gebruik van dit begrip schat hij de consequenties van de pilot qua tijd verkeerd in en dat komt, omdat de opzet van het plan niet deugt. De verkeersintelligentsia die deze wethouder heeft geraadpleegd is in de proef bijvoorbeeld vergeten over de gehele Prins Hendrikkade eenrichtingsverkeer in te voeren, waardoor elders minder sluipverkeer zou zijn.

In de jaren vijftig van de vorige week is geen druk autoverkeer in de Noordoosthoek, zoals hier op de Parallelweg.

Ten vijfde: de PvdA-wethouder vertelt dat verkeer prima de rondweg – en daarmee wordt bedoeld de Stadsrondweg Noord – kan nemen. Ja, maar dat doen veel automobilisten niet, omdat deze route te ver van allerlei woonwijken ligt. Wederom een verkeerde inschatting van Rietman. Niet alle verkeersgedrag is namelijk van bovenaf op te leggen, laat staan te motiveren.

Het is volstrekt helder: het is niet de vraag of de autoluwe pilot van tafel gaat of wordt bijgesteld, maar wanneer!

Wiebe Dooper

Eerder verscheen: