Categorieën
Media

Nieuw mediaboek van mediaprofessor Tom Evens

In ‘De mediamachine, hoe geld en technologie de media­economie regeren’ schrijft Tom Evens, mediaprofessor in Gent, over het Belgische en Vlaamse medialandschap.

Hij schrijft onder meer: “Het lijkt ons geen overbodige luxe in een tijd waarin media overvloedig beschikbaar is. Meer zelfs, het is een essentiële vaardigheid voor wie ‘iets in de media wil doen’. Mediageletterdheid betekent immers dat we een stevige dosis economisch inzicht opdoen om mogelijke toekomstperspectieven voor de mediasector te verkennen.”

En: “Op de huidige mediamarkt is schaalvergroting immers essentieel geworden om als lokale mediagroep te overleven tegen mondiale digitale giganten als Meta en Netflix. [..] ‘Hoe groter, hoe beter’ lijkt vooral een economische logica, eerder dan een democratische noodzaak, te dienen.”

Trudy Brandenburg-van de Ven verwijst in een recensie op Villamedia.nl naar de mediabedrijven DPG en Mediahuis, waar nagenoeg alle Nederlandse kranten onder vallen. Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad en Dagblad van het Noorden behoren tot Mediahuis.

Wiebe Dooper

Geraadpleegde bron:
https://www.villamedia.nl/images/uploads/de_mediamachine_2025_academia_press.jpg