(tekst: onderzoeksbureau GfK Netherlands B.V. op Liwwadders.nl)
Ook in België en Denemarken zien we een vergelijkbaar beeld. In Duitsland en Zweden zijn de betaalde prijs en het bedrag dat men van plan is uit te geven ongeveer gelijk, terwijl we in Frankijk juist een omgekeerd beeld zien. De aangekochte e-bikes blijven daar achter wat de betaalde prijs betreft bij wat potentiële kopers denken te gaan uitgeven.
Deze gegevens komen uit de jaarlijkse e-bike monitor die GfK – An NIQ Company ook in het najaar van 2023 weer met succes heeft uitgevoerd, ditmaal in zes Europese landen. Enkele andere highlights uit deze monitor:
Keuzecriteria
Prijs en prijs-kwaliteitverhouding blijven de belangrijkste aspecten bij de keuze voor een e-bike. Kwaliteit van de accu en actieradius zijn de belangrijkste technische aspecten. De voorkeur verschuift richting een externe (afneembare) accu, terwijl een interne accu minder belangrijk wordt gevonden. Dit zien we in alle onderzochte landen terug.
Markten zijn divers
Elektrische stads- of toerfietsen blijven de meest gekochte en meest overwogen categorie in Nederland. Duitsland en Frankrijk kennen een hoog percentage elektrische mountainbikes/ATB’s, respectievelijk 24% en 28% van de (voorgenomen) aankopen. Het aandeel van stads- en toerfietsen is toegenomen in Nederland, Duitsland en België. Denemarken kent een relatief grote markt voor e-cargo bikes. In Nederland worden e-bikes relatief vaak online gekocht (17%). In de ons omringende landen ligt dat percentage hoger tot aan 47% in Zweden en 45% in Duitsland.
Goede service cruciaal voor merkentrouw
De e-bike markt is in toenemende mate een vervangingsmarkt. Als men een e-bike vervangt is deze gemiddeld bijna 5 jaar oud.Goede service is de voornaamste reden om hetzelfde merk te kiezen of te overwegen als van de e-bike die men eerder had.
Daling recreatief gebruik
Recreatief en woon-werkverkeer zijn samen de voornaamste redenen voor het primaire gebruik van e-bikes. Er was in de landen een opvallende daling in recreatief gebruik dit jaar, met een overeenkomstige stijging in woon-werkverkeer.
Bezoek experience centers neemt toe
In Nederland heeft 14% een experience center bezocht of is dit van plan, een opvallende stijging in vergelijking met voorgaande jaren. Ook in Duitsland en België zien we met 13% een stijging. Indien men zich op locatie heeft georiënteerd wordt meestal ook een proefrit gemaakt. Nederland loopt wat dit betreft voorop: 91% van de kopers die een locatie hebben bezocht heeft ook een proefrit gemaakt. In andere landen ligt dat percentage nog wat lager.
E-bike Monitor 2024
De nieuwe GfK E-bike Monitor 2024 komt eraan, en wel dit najaar. Wilt u inzichten in de e-bike trends van 2024? Kijk dan hier of neem contact op met Account Manager Bikes: Marcel Buskermolen (marcel.buskermolen@nielseniq.com).
Voor 2024 wordt de e-bike monitor opnieuw uitgebreid met een aantal nieuwe landen. Ook zal het onderzoek worden uitgebreid met extra modules met meer inzichten in de Refurbished- en tweedehands markt en het Financieren dan wel leasen van e-bikes.
Over de GfK E-bike Monitor (onderzoekverantwoording)
In 2018 is de GfK E-bike Monitor als eerste in Nederland gelanceerd. In 2023 zijn naast Nederland België, Duitsland, Frankrijk en voor het eerst ook Denemarken en Zweden in het onderzoek opgenomen. De jaarlijkse trends over de doelgroep, motivatie en aankoopgedrag ten aanzien van e-bikes zijn in de E-bike monitor uitgebreid onderzocht. Daarnaast kunnen we (uniek in Nederland) de inzichten koppelen aan de daadwerkelijke verkopen uit de GfK Retail data. Jaarlijks wordt de vragenlijst geüpdatet naar de actualiteit en de wensen van de deelnemers.
Door middel vaneen steekproef zijn er respondenten ondervraagd binnen de doelgroep huidige- en potentiële e-bike kopers. De steekproef in Nederland was 2.000 respondenten en in de andere landen rond de 1.000 respondenten. Het onderzoek is in september uitgevoerd.
Ook kunt u raadplegen: