Categorieën
Geschiedenis Sneek Verkeer Vervoer Water

KO SMORENBURG HIELD GESLAAGDE LEZING ‘VAN TREKSCHUIT NAAR FATBIKE’ IN SNEKER BIEB

Ko Smorenburg, voorzitter van Vereniging Historisch Sneek, verzorgde op woensdagochtend 18 december een geslaagde lezing over de ontwikkelingen van het vervoer en het verkeer in en rondom de Waterpoortstad over de laatste 125 jaar. De lezing ‘Van trekschuit naar fatbike’ vond plaats in het Bieb Café van de Sneker bibliotheek voor circa dertig belangstellenden.

In zijn inleiding vertelt Smorenburg dat hij heeft zich laten adviseren door twee kenners van Sneek: Jelmer Kuiper en historica Alice Booij. Een van zijn eerste voorbeelden kenmerkt zich door een internationaal karakter, namelijk dat in Londen eind negentiende eeuw maar liefst driehonderdduizend paarden rondliepen. De enorme hoeveelheden tonnen mest vormden een bedreiging voor de stad, aldus Smorenburg. Uiteindelijk loste het probleem zich op door de opkomst van de auto en het paard minder werd gebruikt.

Sneker Waterpoort rond 1900. Fotobewerking Dirk van der Meer.

Smorenburg toont prachtige en zorgvuldig geselecteerde afbeeldingen die zijn verhaal goed ondersteunen. Hij informeert de zaal over stoomschepen die vooral in de Kolk aanlegden en vanwege de grootte niet onder de Waterpoort door konden varen. Eigenaren van de stoomschepen pleitten bij het stadsbestuur om de Waterpoort af te breken, maar dat liep – gelukkig – op niets uit.

In de jaren dertig kwam na de afronding van de Afsluitdijk vanuit Sneek een lobby op gang richting politiek Den Haag om vanaf Kornwerderzand een verkeerstraject naar de Waterpoortstad en richting Joure te krijgen. Gelukkig slaagde de delegatie daarin, te meer het traject Harlingen en Leeuwarden al officieel op de tekentafel stond gepland.

Smorenburg presenteert uitgebreide krantenartikelen uit 1979, toen er in Sneek heftig van gedachten werd gewisseld over het opheffen van het autoverkeer op de Oosterdijk. Van nogal wat winkeliers kreeg de toenmalige PvdA-wethouder Dick Berg het flink te verduren. Ook was hij genoodzaakt, door druk van het CDA, zijn oorspronkelijke plan bij te stellen. Enkele straten in de binnenstad werden namelijk voor het autoverkeer niet afgesloten.

De nadelen van de fatbike werden door Smorenburg niet uitgebreid besproken.

De aanleg van het Houkesloot-viaduct, de optimalisering van de N7 en A7 rondom Sneek en andere infrastructurele projecten passeerden ook de revue in de lezing van Smorenburg. Een interessant initiatief dat een vervolg verdient.

Wiebe Dooper