In alle delen van de organisatie wil FrieslandCampina de komende twee jaar wereldwijd 1800 arbeidsplaatsen schrappen, waarvan 1200 in 2024.
Jan Derck van Karnebeek, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V., benadrukt dat de kosten structureel naar beneden moeten, waardoor FrieslandCampina kan blijven concurreren. ‘We beseffen dat de mededeling over het verlies van arbeidsplaatsen een grote impact heeft op de betrokken mensen.’
Expedition 2030: eenmalige kosten
Vanaf 2026 gaat FrieslandCampina een jaarlijkse bruto kostenbesparing van 400 tot 500 miljoen euro realiseren; hiervan kan 180 tot 200 miljoen euro worden toegeschreven aan de vermelde vermindering van arbeidsplaatsen.
De kostenbesparingen zijn onderdeel van Expedition 2030, de aangescherpte strategie die erop is gericht FrieslandCampina’s positie als toonaangevende, innovatieve en duurzame speler in de zuivelindustrie te versterken, aldus het bedrijf.