Categorieën
Columns Humor

ER VALT NOG MEER TE VERBIEDEN

Het AD (Algemeen Dagblad) ‘is er voor mensen die willen weten én begrijpen wat er speelt, en wat dat voor hén betekent. Zonder poespas, met fatsoen’, aldus de DPG mediagroep. In dat licht is het interessant te lezen dat deze krant een deskundige aan het woord laat, die ervoor pleit dat alcohol niet meer tot de dagelijkse boodschappen mag behoren.

Het gebruik van alcohol is een slechte zaak. Het drinken van een borrel kan al een heftige gezinsruzie veroorzaken. Of je maakt een verkeerde inschatting bij de instelling van een tv-kanaal. Reden genoeg om kratten bieren uit de schappen van de supermarkt te halen.

Van het eten van paprikachips, chocolade en snoep word je dik. Het is toch wat in onze consumptiemaatschappij! Inmiddels gaat het niet meer om een kilootje te zwaar, een vetrandje erbij of een keertje missen van een afslanktraining. Een veel en veel ernstiger uit de hand gelopen verschijnsel is overgewicht of obesitas, wat de maatschappij handenvol geld kost.

Als Nederlanders op met name vrijdag en zaterdag boodschappen doen, dienen er gezondheidscoaches, huisartsen, afslankdeskundigen, dieetgoeroes in de winkel te zijn, die waarschuwen tegen de aankoop van ongezonde levensmiddelen.

Het AD heeft nog een lange en uitdagende weg te gaan door schadelijke producten op te sommen en daarvan een verkoopverbod te adviseren. De krant verdient waardering dat kenners aan het woord blijven, die weinig leergierige mensen erop wijzen nú eindelijk wel eens gezond te gaan eten en voortaan een glaasje alcohol laten staan.

Wiebe Dooper

Geraadpleegde bron:
https://www.dpgmediagroup.com/nl-NL/ad