Is gezien allerlei problemen in de huidige infrastructuur van Fryslân de Lelylijn, een miljarden verslinden megaproject, wel een haalbare kaart? Een oriëntatie.
Zaterdagochtend 4 januari wil ik de trein van Sneek Noord naar Leeuwarden nemen, maar bijtijds zie ik dat door wisselproblemen vertrek niet mogelijk is. Is Prorail niet bij machte door zeer lichte sneeuwval het treinverkeer gaande te houden?, zo vraag ik me af.
Hoe dan ook, de laatste jaren zijn structurele problemen aan het licht gekomen aan de infrastructuur in Fryslân. Allereerst de schade die werd aangericht door opkomend grondwater in de Prinses Margriettunnel, waardoor tunneldelen omhoog kwamen. Herstelwerkzaamheden duren tot eind 2025, aldus Rijkswaterstaat.
Eind november 2024 maakt Rijkswaterstaat bekend dat de brug bij Uitwellingerga dichtgaat voor auto- en landbouwverkeer. Uit recent onderzoek blijkt dat de staat van de brug helaas slechter is dan eerder is aangenomen, aldus deze overheidsorganisatie.
Eind april 2024 is de brug bij Spannenburg gestremd voor gemotoriseerd verkeer in verband met het aanbrengen van een slijtlaag. Uit onderzoek bleek dat de staat van het asfalt sneller achteruit gaat dan gepland. Dit heeft te maken met het extra verkeer dat van de brug gebruik heeft gemaakt tijdens de afsluiting van de Prinses Margriettunnel eind 2023 en het begin 2024, aldus Rijkswaterstaat.
De overheid is niet of nauwelijks in staat de infrastructuur in Fryslân op peil te houden. Daarom kunnen gerede vraagtekens worden gezet of het overwegen van de Lelylijn überhaupt de moeite waard is. Heeft Nederland – nog – wel de technische knowhow, dus voldoende capabele ingenieurs, om een dergelijk project uit te voeren? Bovendien rijzen de kosten voor een dergelijk megaproject al snel de pan uit en gezien de economische toestand kan de overheid beter de knip op de portemonnee houden.
Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop (PvdA) is een pleitbezorger van de Lelylijn: Om de regio bereikbaar te houden en ook klaar te maken voor de toekomst.
Een prima streven van De Hoop; nog beter is het de Friese infrastructuur op orde te brengen.
Wiebe Dooper