Categorieën
Economie Ethiek Landbouw

Albert Heijn berispt om vage duurzaamheidsclaim met boeren

(tekst: René Bouwmeester op NieuweOogst.nl)

Supermarktketen Albert Heijn gebruikt de claim ‘samen met onze boeren werken wij aan een duurzamere toekomst’ niet meer. Het bedrijf heeft duurzaamheidslaims verwijderd. Dit is gebeurd nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het bedrijf hierop heeft aangesproken.

De ACM vindt de claims van Albert Heijn te vaag. De supermarktketen gebruikte in diverse winkels de term ‘meest duurzame supermarkt’ en baseerde dit op onderzoek naar de beleving van consumenten en niet op concrete duurzaamheidsinspanningen. Dit was onvoldoende duidelijk en bovendien was het onderzoek achterhaald, stelt de ACM.

Ook gebruikte Albert Heijn de claim ‘samen met onze telers/onze boeren werken wij aan een duurzamere toekomst’. De supermarktketen verwees daarbij naar de website voor meer informatie, maar dat is niet voldoende. Claims moeten zo feitelijk en volledig mogelijk zijn, zodat de consument meteen begrijpt wat het duurzaamheidsvoordeel is, meldt de ACM in een uitleg.

Leest u verder via: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/04/11/albert-heijn-berispt-om-vage-duurzaamheidsclaim-met-boeren