De koninklijke familie werd op Prinsjesdag 2022 uitgejoeld. Dat heeft bij mijn weten nog nooit op deze schaal plaatsgevonden. Overigens was het te verwachten, want grote groepen Nederlanders voelen zich tekort gedaan door Rutte IV. Het ongenoegen was in Den Haag luid en duidelijk waarneembaar.
Overigens liet Lilian Helder, Tweede Kamerlid voor de PVV, Prinsjesdag aan zich voorbijgaan. ‘Dit jaar is het geen feest voor heel veel burgers’, twittert ze.
De opsmuk was wederom prominent aanwezig op Prinsjesdag. Een gevestigd medium verkondigde dat vrouwelijke Kamerleden opvielen door hoge hoeden. Onder hen natuurlijk senaatvoorzitter Annemarie Jorritsma, een uitermate ambitieuze politica die in de jaren 1978-1988 in de gemeenteraad van Bolsward zat en het tweemaal tot minister schopte.
Jorritsma heeft op mij nooit indruk gemaakt. In het voorjaar van 2021 was VVD-er Jorritsma samen met D66-er Ollongren verkenner om de weg te effenen voor een nieuw kabinet. Uit aantekeningen van Ollongren viel toen af te lezen dat CDA-er Omtzigt elders een functie moest hebben. Het tweetal Jorritsma-Ollongren blunderde en gaf de opdracht terug.
Persmededelingen van de provinsje Fryslân zijn conformistisch over het inhoudelijk gebeuren op Prinsjesdag. Er wordt, volgens de provinsje hard gewerkt aan oplossingen, die alleen effect sorteren als die stapsgewijs plaatsvinden en breed worden gesteund. “En dat is soartefan de Fryske oanpak,” merkt gedeputeerde Sietske Poepjes handig op.
Haar partij, het CDA, kwam op Prinsjesdag met een inhoudelijke boodschap – zie de bovenste bijlage – die ik omschrijf als inhoudelijke politieke marketing. Slim bedacht natuurlijk. Overigens lees ik niets op het affiche over de stikstofsores. Dat lef heeft partijleider Wopke Hoekstra niet. Over enkele weken, na de mededelingen van Remkes over de stikstofsores en de perspectiefbrief is Hoekstra wel genoodzaakt te kiezen: blijft het CDA in Rutte IV of verlaat de partij het al zinkende kabinet?
Misschien is bijgaand affiche de eerste aanzet van het CDA tot een komende landelijke verkiezingscampagne. Deze marketing berust niet op toeval namelijk. Hopelijk.
Wiebe Dooper