CdK Arno Brok (VVD) en Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop (GL-PvdA) zijn voorstanders van een toekomstige Lelylijn. Echter, de deskundigheid van ingenieurs voor een dergelijk infrastructureel megaproject laat te wensen over. Het volgende tekstfragment van RTL Nieuws (vrijdag 24 januari 2025) geeft daarvoor een serieuze indicatie: Zeker negentig bruggen en viaducten in ons land zijn niet goed ontworpen, waardoor ze sneller slijten dan gedacht.
Ook is langere tijd bekend dat scheuren, dus, constructiefouten zijn geconstateerd in tien bruggen en viaducten in het traject van de HSL-lijn. Heipalen zouden verkeerd zijn geslagen of te korte heipalen, aldus deskundigen. Prorail zegt daarover: De HSL-kunstwerken werden destijds gebouwd door Rijkswaterstaat, in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De redactie van Topgear meldt dat honderd bruggen en viaducten een zogenaamde identieke tand-nokconstructie hebben, waarvan negentig in verschillende mate problemen vertonen. Rijkswaterstaat heeft 17 bruggen en viaducten nu prioriteit gegeven, aldus de redactie.
Fryslân heeft te maken met serieuze mankementen aan de Prinses Margriettunnel en de brug bij Twellegea. Desondanks schotelen Brok en De Hoop de publieke opinie graag de noodzaak van de Lelylijn voor, terwijl ze onvoldoende hebben nagedacht over de technische uitvoerbaarheid vanwege het gebrek aan gekwalificeerde ingenieurs. De enorme financiële omvang laat ik – gemakshalve – even buiten beschouwing.
De Lelylijn is op basis van de huidige mogelijkheden een infrastructureel visioen.
Wiebe Dooper
Geraadpleegde bronnen: