Door FNP Fryslân
De FNP wil goede verbindingen met de rest van Nederland. Daarom is de partij erg teleurgesteld dat het oplossen van de vertragingen op het spoor bij Meppel weer verder in de tijd worden opgeschoven, zoals vandaag in het nieuws was.
De flessenhals bij Meppel, de enige spoorverbinding tussen Fryslân, Groningen, Drenthe en de rest van Nederland, wordt al jaren geteisterd door storingen en vertragingen voor reizigers. De Tweede Kamer heeft al enkele keren geld beschikbaar gesteld om de capaciteit en de kwaliteit van het spoor te verbeteren.
De staatssecretaris en spoorbeheerder Prorail komen steeds weer met nieuwe ramingen, waarin het project duurder uitvalt en later klaar zal zijn. Hoewel de plannen fan Prorail niet openbaar zijn gemaakt, lijkt het erop dat de grootste kosten zitten in het opruimen van ongelijkvloerse kruisingen en het bouwen fan tunnels.
Gerben van der Mei: ‘Er is voldoende budget om de eerste fase aan te pakken. Dat gaat over de werkzaamheden tussen Zwolle en Meppel en het perron bij Meppel waardoor treinen elkaar daar straks kunnen passeren.’
Afgesproken is dat station Meppel in 2030 klaar zal zijn. Van der Mei: ‘De FNP begrijpt niet dat een kabinet van partijen die bijna in extase zijn van de Lelylijn, de spoorverbindingen naar Fryslân, Groningen en Drenthe zo laat verwaarlozen.’
De FNP komt in de Statenvergadering van januari met een motie die oproept om de huidige situatie van het spoor bij Meppel zo snel mogelijk te verbeteren. Van der Mei: ‘Het plannenmaken en de zoektocht naar geld voor nieuwe tunnels en kruisingen mag er niet toe leiden dat de regering en Prorail op hun handen blijven zitten en er helemaal niets gebeurt. Maar natuurlijk moet het kabinet ook met het geld voor de kruisingen over de brug komen.’
Ook kunt u raadplegen: https://www.fnp.frl/nl/blog/nieuws/fnp-den-haag-moet-niet-treuzelen-bij-spoor-meppel/