Door Hendrik Beerda Brand Consultancy op Liwwadders.nl
Friezen zijn het meest tevreden met het vrijetijdsaanbod in eigen provincie. De Friese tevredenheid draait vooral om water en ijs, met de schaatsevenementen, AquaZoo en de Sneekweek. Noord-Holland en Groningen zijn de vrijetijdsprovincies nummer 2 en 3, met respectievelijk het Anne Frank Huis en de Martinitoren als hoogtepunten. Dit blijkt uit het Vrije Tijd Merkenonderzoek 2024 van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Veel lokale overheden steunen evenementen om tradities te behouden en de lokale cultuur te promoten. Dit onderzoek laat zien dat deze investeringen ook een groot effect hebben op de populariteit van een provincie. Inwoners voelen zich hierdoor trotser op de provincie en hun woongeluk stijgt. De hoop op een nieuwe Elfstedentocht en de zekerheid van de jaarlijkse schaatskampioenschappen plus de Sneekweek zorgen er vooral voor dat Friezen zo enorm tevreden zijn met hun provincie. Niet gek dat ook de provincie deze evenementen ondersteunt.’
Provincies met sterkste vrijetijdsaanbod in 2024 volgens eigen inwoners (+ positie in 2023)
(1) Fryslân
(2) Noord-Holland
(3) Groningen
(4) Zuid-Holland
(6) Drenthe
(5) Limburg
(9) Zeeland
(8) Gelderland
(7) Utrecht
(10) Noord-Brabant
(12) Overijssel
(11) Flevoland
Fryslân heeft bovengemiddeld veel gerenommeerde gezelschappen; De Kast populairst
Samen met Noord-Holland staat Friesland aan kop als het gaat om de mogelijkheden die de provincie de inwoners heeft te bieden in de vrije tijd. Beerda: ‘Vooral met het evenementenaanbod in eigen provincie zijn de Friezen erg in hun nopjes. Maar ook als het gaat om het aantal gerenommeerde gezelschappen scoort Friesland zeer hoog. Het Friese hart gaat vooral harder kloppen bij popgroep De Kast. Verder gooien de bands Twarres en Hûnekop hoge ogen bij de bevolking.’
Vrijetijdsorganisaties met het sterkste draagvlak onder Friese bevolking in 2024
Elfstedentocht
AquaZoo Leeuwarden
Thialf
Sneekweek
Fietselfstedentocht
Schaatsevenementen in Thialf
Abe Lenstra Stadion
sc Heerenveen
De Kast
SC Cambuur
Onderzoek onder 191.000 respondenten sinds 2006
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Met het onderzoek zijn inmiddels 191.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.
Leest u verder: https://www.liwwadders.nl/category/actueel/