Reactie FNV op faillissement Blokker
Door Peter te Lintel Hekkert op FNV.nl
Blokker is failliet. Dat heeft de winkelketen voor huishoudelijke producten vandaag bekendgemaakt. De bijna vierhonderd winkels blijven nog even open maar ‘het is een zware periode voor al die mensen met een oranje Blokkerhart’, zegt Linda Vermeulen, bestuurder van FNV Winkelstraat.
Bij Blokker werken zo’n 3.500 mensen. Vermeulen: ‘Veel FNV-leden werken al vele jaren bij Blokker, soms wel twintig of dertig jaar. De medewerkers houden in goede en slechte tijden de winkels draaiend. Het is zo oneerlijk dat zij nu met lege handen staan en weer bij nul moeten beginnen, terwijl de oprichters en de eigenaar van Blokker steenrijk blijven.’
Kosten afgewenteld op werknemers
Het concern waar Blokker onder valt, de Mirage Groep (vernoemd naar het jacht van eigenaar Michiel Witteveen), heeft de afgelopen jaren al veel kosten op medewerkers en de samenleving afgewenteld. Denk aan alle coronasteun en de loondoorbetalingen na de faillissementen van Mirage-merken BCC en Big Bazar.
Ook ontslagvergoeding bij faillissement
De FNV wil dat het kabinet een nieuwe wetgeving opstelt die winkelmedewerkers beter beschermt bij faillissementen. De FNV vindt dat werkers ook bij faillissement een wettelijk recht moeten krijgen op een ontslagvergoeding.
Medewerkers met lege handen
Vermeulen: ‘Bij een faillissement worden de tegenstellingen nog duidelijker. Over het algemeen blijven concerneigenaren rijk. Terwijl de medewerkers met lege handen staan en weer bij nul moeten beginnen. Dat is oneerlijk en mensen weten dat.’
Steeds ‘meer’ voor bodemprijzen
Megalomane winkelconcerns die steeds ‘meer’ bieden voor bodemprijzen, eten andere merken op. FNV Winkelstraat ziet dat het hele winkelbeleid in Nederland is gericht op zoveel mogelijk consumeren.
Tijd voor menselijk winkelbeleid
Vermeulen: ‘Kijk bijvoorbeeld naar de voortdurende oprekking van winkeltijden en mogelijkheid voor concerns om steeds uitverkoop te houden. Dat gaat ten koste van mensen en klimaat. Het is dan ook tijd voor een menselijk winkelbeleid, waarin meer plaats is voor een eerlijk loon en perspectief voor werkenden en voldoende kansen voor het MKB.