Categorieën
Commentaar Financiën Politiek Vervoer Zorg

LELYLIJN LOOPT GEVAAR DOOR TIEN MILJARD TEKORT. BLIJFT ANTONIUS DAARDOOR IN SNEEK?

Landelijke media openen vandaag met een tekort van 10 miljard voor de geplande Lelylijn, ‘een voorgestelde Nederlandse spoorlijn tussen Lelystad en Groningen met in elk geval stations in Emmeloord, Heerenveen en Drachten met treinen die een snelheid tot 200 kilometer per uur kunnen bereiken’. Bij het schrappen van de Lelylijn wordt de kans op nieuwbouw van een ziekenhuis bij Joure, dé wens van ziekenhuisbestuurders en zorgverzekeraars, minder groot. Binnen dit perspectief blijft streekziekenhuis Antonius in Sneek gevestigd en dat van Tjongerschans in Heerenveen.

De SP kwam direct in actie tegen een dreigende sluiting van Antonius en Tjongerschans.

Het tekort van tien miljard euro wordt genoemd in een onderzoeksrapport van het Rijk en vier provincies. De Lelylijn wordt begroot op 13,8 miljard, terwijl er 3,4 miljard is gereserveerd, aldus Omrop Fryslân. Het ambitieuze spoorwegplan is op verzoek van Nederland op de Europese Europese Ten-T spoorwegkaart geplaatst. ‘Dit opent de mogelijkheid om Europese subsidies aan te vragen, mits het gaat om een internationale spoorverbinding.’ Maar de Europese Unie heeft Nederland medegedeeld dat ‘de subsidiepot voor transport CEF momenteel leeg is’. (CEF staat voor Connecting Europe Facility -Transport)

PvdA-wethouder Marianne Poelman: warm pleitbezorger behoud Friese streekziekenhuizen. © SWF

Bij de planning van de Lelylaan wordt – nog – geen station Joure genoemd. Maar bij de bouw van een nieuw gepland ziekenhuis komt een dergelijke halte natuurlijk op de tekentafel.

En bij het niet doorgaan van de Lelylijn pakt het een en ander vermoedelijk gunstig uit voor de continuering van Antonius in Sneek en Tjongerschans in Heerenveen. Allereerst ontbreekt dan bij het nieuw geplande ziekenhuis tussen Joure en de Skarster Rien een relevante openbaar vervoersverbinding met een station.

Ook dienen ziekenhuisbesturen en zorgverzekeraars langzamerhand te realiseren dat een nieuw ziekenhuis niet in het voordeel is van de Friese bevolking, vooral gezien de te rijden afstanden.

Ook verkeert kabinet Schoof 1 in een dubbelzinnige positie, want PVV-staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar en Vervoer en Milieu is niet bereid de Lelylijn zomaar op te geven, maar tegelijk is er het vastgestelde miljardentekort.

Daarnaast is het nieuwe kabinet voorstander van het behoud van streekziekenhuizen. Daarvoor geeft het ministerie van VWS komend jaar met veldpartijen het Integraal Zorgakkoord invulling. ‘De zogeheten beweging naar de voorkant en daarmee het openhouden van de streekziekenhuizen wordt het uitgangspunt’, aldus de Zorgkrant.

Het schrappen van de Lelylijn voorkomt een financieel debacle. In plaats daarvan is het zinniger de bestaande infrastructuur in deze regio versneld op orde te brengen, zoals de Prinses Margriettunnel en de brug bij Uitwellingerga.

Wiebe Dooper

Geraadpleegde bronnen:

https://www.lelylijn.nl

https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/16851416/lelylijn-wordt-10-miljard-duurder-blijkt-uit-nieuw-onderzoek-enorme-uitdaging

https://nos.nl/artikel/2538213-lelylijn-tussen-noorden-en-randstad-flink-duurder-dan-begroot-10-miljard-meer

https://www.zorgkrant.nl/management-en-beleid/18975-streekziekenhuizen-open-houden-en-de-forse-bezuinigingen-ouderen-zorg-zijn-van-de-baan