De autoluwe proef, ingevoerd op dinsdag 2 januari 2024, is antireclame voor de watersportstad en koopstad Sneek. Verantwoordelijk PvdA-wethouder Michel Rietman heeft met projectleider Gilbert Mulder broddelwerk verricht. En natuurlijk is het gehele college van Súdwest-Fryslân, onder wie ook burgemeester Jannewietske de Vries, schuldig aan de gehele gang van zaken. U kunt voor De Vries haar rol raadplegen: https://www.brekt.nl/hoe-pvda-burgemeester-jannewietske-de-vries-van-sudwest-verstek-laat-gaan-met-de-autoluwe-proef-sneek/
Mulder is werkzaam voor Royal HaskoningDHV vanuit de vestiging Groningen en werkte reeds aan diverse mobiliteitsonderzoeken in Noord-Nederland mee. ‘Gilbert heeft meegewerkt aan de voorbereiding van de proef autoluw Sneek en is tegelijkertijd bezig met wijzigen van de bewegwijzering naar de transferpunten nabij het centrum’, aldus https://www.parkerenenmobiliteit.nl/sprekers/c/gilbert-mulder
Deze Mulder is een druk bezet man, want hij is in de gemeente Coevorden ook nog raadslid voor de PvdA en dus een partijgenoot van Rietman. Beiden hechten vanuit sociaaldemocratisch gedachtegoed en gezien hun aanpak van de autoluwe proef Sneek veel waarde aan de maakbaarheid van de samenleving als geheel en die van de gemeente Súdwest-Fryslân als lokale overheid in het bijzonder.
Rietman en Mulder hadden het verkeersexperiment in januari 2024 kleinschalig moeten beginnen. Dus eerst 30km-zones invoeren, dan de bebording op orde alsmede de parkeerterreinen, vervolgens de proef starten in de Muntstraat en Hooiblokstraat en daarna experimenteren aan de Singel en de Prins Hendrikkade. Maar nee, Rietman en Mulder zetten direct een grootschalig experiment neer met alle gevolgen van dien.
Rietman en Mulder tonen aan geen oog te hebben voor de werkelijkheid van gewone burgers en hardwerkende ondernemers. Daar komen nog de loze praatjes van wethouder Rietman bij over een gastvrij Sneek, een veilige en fraaie binnenstad in bevriende media.
Jammer genoeg wordt dat autoluwe verhaal, ondanks de opening van de Prins Hendrikkade op woensdag 19 juni 2024, nog in stand gehouden door een raadsmeerderheid. In het algemeen hebben deze raadsleden zich onvoldoende verdiept in de opzet en uitvoering van de autoluwe proef, en beschikken over onvoldoende kritisch vermogen. Het blijft te veel bij braaf een meninkje verkondigen, een hand opsteken en vooral stilzitten.
Vorige week ontmoette ik een binnenstadondernemer, die actief is in een van de werkgroepen van de VOS en bekendstaat als iemand die genuanceerd denkt. Hij liet me weten dat het ondenkbaar is dat de Prins Hendrikkade in oktober weer dichtgaat. Eigenlijk zegt hij daarmee dat de aanpak van Rietman en Mulder heeft gefaald en de autoluwe proef is mislukt.
Het dossier van de autoluwe proef kan in de container. Rietman en Mulder gaan uithuilen en niet opnieuw beginnen. In een later stadium kunnen personen met meer kennis en kunde de Waterpoortstad voorzien van een kleinschalige autoluwe aanpak waar burgers en ondernemers wel het nut van inzien.
Wiebe Dooper