Categorieën
Fryslân Natuur en milieu Politiek

Vervuilende bestel- en vrachtauto’s niet meer welkom in Leeuwarden

(tekst: gemeente Leeuwarden op Liwwadders.nl)​

Burgemeester en wethouders hebben het beleidskader mobiliteit vastgesteld en vragen de gemeenteraad er een besluit over te nemen. Centraal in het beleidskader staat dat er meer aandacht komt voor leefkwaliteit en een gezonde fysieke leefomgeving. De gemeente Leeuwarden wil daarom meer ruimte voor groen, wandelen en fietsen. De gemeenteraad bespreekt de plannen na de zomer.

Het concept-beleidskader mobiliteit heeft van 25 april tot en met 6 juni ter inzage gelegen. Iedereen kon erop reageren. De basis van het beleidskader met daarin de 7 mobiliteitsprincipes (uitgangspunten) blijft ongewijzigd. In het Beleidskader Mobiliteit zijn geen projecten uitgewerkt; het is het kader voor uitvoeringsprogramma’s en -projecten van de komende jaren.

Wethouder Evert Stellingwerf: “De komende jaren bouwen we meer woningen en het aantal inwoners van de gemeente groeit. Het autoverkeer neemt toe en de ruimte is beperkt. We willen een gezonde, duurzame en veilige gemeente voor onze inwoners en volgende generaties. Daarom maken we in dit beleidskader nu keuzes om de leefkwaliteit en verblijfskwaliteit in de toekomst te verbeteren. Deze behoefte blijkt ook uit de vragenlijst die bewoners hebben ingevuld.”

7 Uitgangspunten voor gezonde, duurzame en veilige mobiliteit

In het Beleidskader zijn 7 uitgangspunten uitgewerkt. Toekomstige projecten waar mobiliteit een rol heeft, moeten voldoen aan deze mobiliteitscriteria. De 7 uitgangspunten voor mobiliteit kwamen tot stand met informatie van inwoners. Een vragenlijst over de toekomst van mobiliteit in de gemeente is ruim 1.000 keer door hen ingevuld. Ook konden inwoners in juni en november vorig jaar verschillende bijeenkomsten (mobiliteitscafés) bezoeken om verder te praten over de thema’s.

De 7 uitgangspunten:

1.     Ruimtelijke inbreiding binnen bewoond gebied helpt duurzame mobiliteit.

2.     Elk dorp wordt verbonden met een doorfietsroute, regionaal OV, en er komt een P&R aan de stadsring.

3.     Uitgezonderd van enkele hoofdwegen wordt overal 30 km/u de nieuwe standaard snelheid. Voetgangers en fietsers krijgen zoveel mogelijk voorrang.

4.     Voetgangers en fietsers kunnen veilig en prettig de stadsring oversteken. Automobilisten worden verleid om via de Haak de rijden, een ander vervoersmiddel te nemen of om buiten de spits te reizen.

5.     Het centrum van Leeuwarden krijgt meer verblijfskwaliteit, wandelen staat daar op 1, vanaf de stadsring ga je naar de parkeergarages in het centrum. De stadsring wordt hiermee een parkeerring.

6.     De binnenstad wordt groener: straatparkeren gaat steeds meer naar parkeergarages en P&R-hubs. Zo krijgt het centrum meer ruimte voor groen, wandelen, ontmoeten en fietsparkeren (parkeren voor invaliden en laden/lossen blijft wel).

7.     De wijken en dorpen worden groener met minder parkeerhinder dankzij gericht parkeerbeleid en wijkhubs.

Meer informatie

Meer informatie over het Beleidskader Mobiliteit en over de 7 uitgangspunten staat op www.leeuwarden.nl/mobiliteit.

Raadpleegt u eventueel ook: https://www.liwwadders.nl/vervuilende-bestel-en-vrachtautos-niet-meer-welkom-in-leeuwarden/