Mijn echtgenote Hildegonda bezoekt in deze zomertijd vaak haar vriendinnen Everdien-Jeanette, Christina-Rachelle, Gerarda-Stefanie en Amber-Rosalinda, allen leden van tennisvereniging NOMI uit de Waterpoortstad. Gisteravond is het gespreksonderwerp de merkwaardige en bemoeizuchtige communicatie van het college van Súdwest-Fryslân tegenover de NOS en zelfs de Tourdirectie. ‘Wethouder Rietman neemt deel aan een internationale hetze tegen autogebruik als alibi voor de mislukte autoluwe proef Sneek’, aldus Hildegonda.
Everdien-Jeanette heeft uit Hilversumse bronnen vernomen dat de NOS wordt overstelpt met opmerkingen van milieufreaks om auto’s tijdens de reportages van de Ronde van Frankrijk zo weinig mogelijk in beeld te brengen. Het betreffen vriendelijke en soms nare reacties. ‘De NOS-directie vermoedt dat het gaat om een doelbewust internationaal complot om de auto uiteindelijk uit de massamedia te bannen. En een glorieus evenement als de Ronde van Frankrijk leent zich daar uitstekend voor.’
Volgens Christina-Rachelle gaat het er vooral om dat de Franse regie camera’s strikt richt op de racefietsers. Ook hoort ze afgelopen weekeinde van een sportieve ambtenaar dat Súdwest-Fryslân een voorbeeldgemeente wil zijn in een niet aflatende internationale strijd tegen de auto. ‘Dit sluit aan bij wat Everdien-Jeanette al vertelt’, zegt Christina-Rachelle. Het is haar bekend dat burgemeester Jannewietske de Vries belt met collega-burgemeesters uit andere delen van Nederland en Vlaanderen de nog tamelijk geheime protestbeweging tegen de auto meer smoel te geven. Als blijk van waardering inviteert de Vlaamse wielervereniging Borgerhout burgemeester De Vries om het startschot te geven van een lokaal wielercriterium, ergens begin augustus.
Gerarda-Stefanie maakt alles gelukkig wat minder vaag. ‘De internationale anti-autobeweging is in de eerste plaats in gang gezet door Nederlandse wethouders die grote misrekeningen hebben gemaakt met autoluwe experimenten in grotere, middelgrotere en kleinere provinciesteden. De autoluwe proef in onze koopstad en watersportstad Sneek is daar een uitstekend voorbeeld van. Het openen van de Prins Hendrikkade op woensdag 19 juni is, volgens mij, het eerste formele teken van het failliet van de proef’, zegt Gerarda-Stefanie.
Amber-Rosalinda vindt het bespottelijk allemaal, zeker als ze vorige week verneemt dat wethouder Rietman een brave ambtenaar de Tourdirectie heeft laten bellen om volgauto’s van ploegleiders buiten beeld te laten. ‘Het college kan zich beter richten op lopende zaken en banden met eigen burgers verstevigen’, zegt ze.
Hildegonda vindt dat wethouder Rietman dient te stoppen met activiteiten van dat zeer vermoedelijke internationale complot gericht tegen autogebruik. Het is en blijft wel acceptabel dat hij soms informeel een tirade afsteekt tegenover automobilisten die op de Singel stopsignalen van verkeersinstructeurs negeren en doorrijden. Dat zij hem vergeven, want Rietman heeft net als iedere burger van Súdwest last van prikkelende frustraties. ‘Een beetje empathie is wel eens op zijn plaats’, besluit Hildegonda.
Wiebe Dooper
Bovenstaande tekst komt woensdag 10 juli 2024 op onwetenschappelijke wijze tot stand, WD.