De autoluwe proef Sneker binnenstad en geïntroduceerd door het college van Súdwest-Fryslân is vanaf begin januari 2024 ’the talk of the town’. In 1979 was dat het geval met het zogeheten Verkeers Circulatie Plan, dat er kwam op initiatief van het Sneker gemeentebestuur. Een redelijke vergelijking tussen beide ontwerpen is alleen mogelijk als rekening wordt gehouden met de omstandigheden van tegenwoordig en destijds.
‘Het meeste heftige jaar in het bestaan van de Vereniging Sneker Zakenlieden is waarschijnlijk wel 1979 geweest. Dat was het jaar waarin volop werd gediscussieerd werd over het Verkeers Circulatie Plan dat het gemeentebestuur toen introduceerde’, aldus de jubileumuitgave van de Vereniging Sneeker Zakenlieden uit 1996. Het VCP werd eind jaren zeventig grotendeels doorgevoerd, want in het jubileumjaar 1996 wordt gesproken over een aanpassing.
In 1979 werd ook een beoogd traject met een brug over de Geeuw geadviseerd ter hoogte van de Giffenstraat met aansluiting op het Kaatsland. Dit voorstel werd echter niets mee gedaan en daarna evenmin.
Vijf jaar daarvoor, in 1974, kwam overigens wel de zuidelijke rondweg met een brug over de Geeuw richting IJlst tot stand. En daarmee verviel een grote verkeersdruk op het centrum. Desondanks ‘wurmden’ zich nog auto’s bepaalde tijd over de Oosterdijk, het Kleinzand of de Singel om richting Lemmer of Leeuwarden te rijden.
Wiebe Dooper
Jubileumuitgave: Vereniging 50jaarSneeker Zakenlieden, 1996.