(tekst: Tom van Gurp op Nu.nl)
Action, Jumbo en IKEA kondigden onlangs aan veel prijzen te verlagen. Het is een welkome afwisseling na een twee jaar durende inflatiegolf. Maar veel andere ketens staan vermoedelijk niet te springen om dat voorbeeld te volgen, denken experts.
Goedkopere boodschappen, meubels en huishoudartikelen: dat beloven de drie ketens. Daarmee hopen ze in de gunst te komen van klanten die de laatste jaren hun uitgaven flink hebben zien oplopen. Ruimte om prijzen te verlagen is er ook, bijvoorbeeld doordat energie weer wat goedkoper is geworden.
Maar retailkenner Dirk Mulder van ING denkt niet dat de aangekondigde verlagingen op grote schaal navolging krijgen. “We zien dat de kosten voor bedrijven de afgelopen tijd flink zijn gestegen, bijvoorbeeld hogere lonen en duurdere energie, grondstoffen en materialen. Bedrijven hebben niet alle kostenstijgingen al volledig in hun verkoopprijzen verwerkt.”
Bovendien nemen volgens Mulder sommige kosten nog steeds toe, zoals de lonen. Die vormen voor winkelbedrijven vaak een flink deel van hun totale kosten. Het aantal ondernemers dat de komende maanden verwacht de prijzen te verlagen is dan ook minimaal, meldt ING. “De winkelprijzen blijven naar verwachting hoog”, stelt Mulder.
Leest u verder via: https://www.nu.nl/economie/6302682/winkels-huiverig-om-prijzen-te-verlagen-ondanks-voorbeeld-enkele-grote-ketens.html