(tekst: Hendrik Beerda Brand Consultancy)
Alleen Groningers en Noord-Hollanders zijn nóg trotser dan Friezen op het cultuuraanbod in eigen provincie. Fryslân daalde in de afgelopen tien jaar van de tweede naar de derde positie. Van het totale Friese cultuuraanbod wordt de Sneekweek het sterkst omarmd in de provincie, gevolgd door Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden en popgroep De Kast. Dit blijkt uit het Vrije Tijd Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, waarvoor 180.000 mensen zijn ondervraagd sinds 2006. Opvallend resultaat uit het onderzoek is dat de reputatie van de cultuursector verzwakt sinds het einde van de coronacrisis.
Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Fryslân moet twee provincies nipt voor laten gaan op de ranglijst van sterkste cultuurprovincies. Groningen is in de afgelopen tien jaar naar de nummer één positie geklommen dankzij de komst van het markante cultuurcentrum Forum. De Friese top tien van sterkste cultuurinstellingen is in het afgelopen decennium flink gewijzigd. Terwijl de Elfstedentocht en skûtsjesilen in 2013 nog als culturele evenementen werden gezien en ook de nummers één en twee vormden, ziet men deze twee nu alleen als sportevenementen. De Sneekweek heeft nog steeds wel een culturele status onder de Friezen en prijkt nu op de eerste plaats van sterkste cultuurmerken. Sinds de opening van de nieuwbouw in 2013 is de waardering voor het Fries Museum flink gestegen (van plaats 10 naar 5), maar ook het Woudagemaal (11 naar 7) en het Koninklijk Eise Eisinga Planetarium (13 naar 9) wonnen veel aan populariteit.’
Provincies met sterkste cultuuraanbod volgens eigen bevolking in 2023 (+ positie in 2013)
- (3) Groningen
- (1) Noord-Holland
- (2) Fryslân
- (5) Utrecht
- (6) Zuid-Holland
- (8) Zeeland
- (7) Limburg
- (4) Drenthe
- (11) Noord-Brabant
- (9) Gelderland
- (12) Overijssel
- (10) Flevoland
Friese cultuurorganisaties met sterkste reputatie onder de provinciebevolking in 2023 (+ positie in 2013)
- (3) Sneekweek
- (5) Stadsschouwburg De Harmonie
- (4) De Kast
- (7) De Lawei
- (10) Fries Museum
- (6) Oerol
- (11) Ir. D.F. Woudagemaal
- (8) Twarres
- (13) Koninklijk Eise Eisinga Planetarium
- (9). Jopie Huisman Museum
Bron: Vrije Tijd Merkenonderzoek 2013-2023
Cultuursector verzwakt sinds einde coronacrisis; alleen bioscopen populairder
Hendrik Beerda: ‘Juist doordat het in de coronaperiode onmogelijk was, werd een bezoek aan een museum, theater of festival toen veel meer op waarde geschat. Nu moet de aandacht weer verdeeld worden. Het Luxor Theater Rotterdam, Carré en het Holland Festival concurreren met verre reizen en andere vrijetijdsbestedingen. Deze topmerken in de culturele wereld verloren in één jaar tijd maar liefst 5 procent merkwaarde.’
Beerda ziet ook hevige concurrentie voor de culturele sector uit onverwachte hoek: ‘In de coronaperiode ontdekten veel mensen de gratis wandelingen in de natuur. Gek genoeg is dat gaan concurreren met een bezoek aan cultuurorganisaties waar lange tijd de deuren gesloten bleven. Daar komt nu ook nog eens de inflatie bovenop, wat het voor festivals en theaters nóg lastiger maakt. Het advies is om zichtbaarder te zijn op plekken waar consumenten een keuze maken uit het enorme vrijetijdsaanbod. Cultuurinstellingen moeten écht hard werken om weer top of mind te worden wanneer mensen iets leuks en leerzaams willen ondernemen.’
Onderzoek onder 180.000 respondenten sinds 2006
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Met het onderzoek zijn inmiddels 180.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.