De gepensioneerde Snekers Harry Potma en Pier van Solkema zijn hobbyisten van het eerste uur. Ze volgen en fotograferen langs de snelweg vrachtauto’s en dan bij voorkeur trucks met groter materieel. “Dat noemen wij speciaal transport”, zegt Harry. “Dat zijn bijvoorbeeld diepladers met kranen of exceptioneel vervoer met windturbines”, voegt Pier toe.
De truckspotters werkten in en buiten Sneek voor diverse bedrijven in het transportwezen. Gedurende hun loopbaan hadden Harry en Pier nog nooit kiekje van een truck gemaakt. Hoewel beide stadsgenoten elkaar kenden, kwamen ze via Facebook verder met elkaar in contact over het truckspotten. Tot dan toe waren ze onafhankelijk van elkaar aan de slag. De hobby kreeg verder vorm via ‘Truckspotting by Alde Gryse’, dat de Sneker hobbyisten uitnodigde om op dit forum gemaakte afbeeldingen te plaatsen.
Het truckspotten blijft niet beperkt tot onze landsgrenzen. De verkeersweg N4 bij Martelange in de Belgische provincie Luxemburg geniet een zekere voorkeur. “De N4 is prachtige weg met bochten en heuvelachtig. Trucks rijden van boven naar beneden en andersom. Ze verschijnen prachtig in het gezichtsveld van de camera”, zegt Pier enthousiast. Beiden fotograferen met een eigen invalshoek. Pier wil beslist een truck in zijn geheel visueel vastleggen zonder ander verkeer. Harry is meer de man van verder onderzoek. Hij let op de firmanaam en het nummerbord. “Hier ligt mijn interesse. Op deze manier boren we nieuwe contacten aan in de transportwereld”, aldus Harry.
Pier is een fan van de Mack, een authentieke en robuuste Amerikaanse vrachtwagen met een legendarische geschiedenis in zwaar transport, want: “Een echte liefhebber loopt warm voor de Mack.” Vorig jaar 2019 nam hij alle foto’s van de Red-Mack Tour 2019, toen er twee rondes in Friesland werden verreden.
Bijna dagelijks zijn Harry en Pier op stap. “Het moet per se droog zijn en met echt felle zon is het ook niets gedaan”, aldus Pier. Rondom Sneek rijdt minder truckverkeer dan enkele jaren geleden. “Het zijn merendeels melkauto’s en vervoer voor de verbrandingsovens naar Harlingen. Na de afronding van de Haak van Leeuwarden en het viaduct bij Harlingen gaat transport uit richting Groningen en Drenthe langs dit vernieuwde traject direct richting Afsluitdijk en passeert Sneek dus niet meer”, zeggen ze.
“Een favoriete stek is tussen Hoogeveen en Staphorst ter hoogte van Zuidwolde aan de A28. Het is een internationale corridor voor het vrachtverkeer. Onze auto zetten we op de secundaire weg naast de snelweg”, zegt Pier. “Ook een mooie locatie is het tankstation de Lemster Hop aan de A6 richting Emmeloord. De stand van de zon vanuit richting Lemmer is hier geregeld ideaal voor het maken van prachtige foto’s”, vindt Pier. “We zijn inmiddels bij veel chauffeurs bekend. Ze fotograferen ons ook. Er is dus veel interactie”, aldus Harry. Hij vertelt opgetogen toen bij werkzaamheden op de locatie van het Boumapand een verkeersbegeleider het verkeer even stillag, Harry de gelegenheid kreeg een foto te maken van de werkzaamheden.
De truckspotters staan rondom Sneek geregeld aan de ring. “Als de zon schijnt sta ik op de Dûvelsrakbrug of bij de bushalte ter hoogte van Folsgare, bij afwezigheid van veel zon sta ik op de Woudvaartsbrug”, vertelt Pier. Hij levert ook foto’s aan voor alle trucks die door Bedrijfswagen Service Friesland uit Bolsward en Leeuwarden zijn afgeleverd. Transportbedrijf Feenstra Sneek heeft inmiddels drie keer een kalender gemaakt van zijn foto’s. Langs de A-28 maken de hobbyisten jaarlijks foto’s na afloop van het Truckstarfestival dat wordt gehouden nabij Assen op het TT-circuit. Op een geschikte plek langs de snelweg genieten ze dan tegelijk van een barbecue. Truckspotten is een genoeglijk vermaak.
Wiebe Dooper
Bijgaand artikel verscheen in november 2019 in het Sneeker Nieuwsblad