Door Wetterskip Fryslân
Tussen Koehool en Lauwersmeer werkt Wetterskip Fryslân aan het versterken van de Waddenzeedijk. Samen met de Provincie Fryslân, Rijkswaterstaat, gemeente Waadhoeke, gemeente Noardeast-Fryslân en een afvaardiging van landbouw – en natuurorganisaties is er de ambitie om met het verbeteren van de dijk, de natuur te herstellen en het gebied te verrijken. De afgelopen periode is gewerkt aan een gebiedsplan. Tijdens een zorgvuldig en intensief proces is het gelukt om inzicht te krijgen in de belangen en opgaven van de samenwerkende partijen. Het resultaat is een lijst met concrete en kansrijke maatregelen. De 1DYK partners hebben geen overeenstemming bereikt over een samenhangend gebiedsplan om mee te nemen in het dijkverbeteringstraject Koehool – Lauwersmeer.
Kansrijke maatregelen in deelprojecten samen oppakken
Voor de veiligheid moeten de plannen voor het verbeteren van de dijk door. Maar we willen met elkaar ook de goede dingen doen voor het gebied. Kansrijke maatregelen worden daarom in onderlinge samenwerking in kleinere deelprojecten opgepakt. Daarnaast starten de samenwerkende organisaties een verkenning, voor het maken van een ruimtelijk plan voor de kustzone.
Frank Jorna (voorzitter stuurgroep 1DYK): “Er is begrip voor de spanning in het gebied als het gaat om de natuurcompensatie van de dijkversterkingsprojecten. Dit vraagt dat we de ruimtelijke vraagstukken in een breder perspectief plaatsen en deze verder verkennen met onze gebiedspartners. Voor het uitvoeren van de koppelkansen blijven we elkaar opzoeken.”
Toekomstbestendige groene dijk
Op een aantal delen van de dijk tussen Koehool en Lauwersmeer streeft Wetterskip Fryslân naar het aanleggen van een brede groene dijk. Zo’n dijk van gras en klei gaat op in het landschap. Belangrijk voordeel is dat als de zeespiegel stijgt, de dijk eenvoudiger is uit te breiden. Daarmee zijn de kosten, naar de toekomst toe, lager dan bij een traditionele asfaltdijk. Bovendien is een groene dijk duurzamer.
Een groene dijk is breder dan een asfaltdijk. Door een aantal verbeteringen in het ontwerp is de benodigde ruimte voor het verbreden van de dijk terug gebracht naar ongeveer 30 hectare. Dat is een vermindering van 15% ten opzichte van het voorkeursalternatief dat in november 2021 is vastgesteld. Dat betekent ook dat de (negatieve) natuureffecten zijn verminderd.
Wel ligt er nog een opgave om zowel binnen- als buitendijks natuur te mitigeren. Dit was één van de vraagstukken in het gebiedsplan waar partijen geen overeenstemming over hebben bereikt.
Het gaat dan met name over de natuurcompensatie op landbouwgrond voor de realisatie van de groene dijk. Om in aanmerking te kunnen komen voor de gelden uit het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) moet Wetterskip Fryslân verder met de uitwerking van de dijk om de planning te halen. In mei 2025 wordt in het Algemeen Bestuur van Wetterskip Fryslân gesproken over de uitkomsten van het proces van het gebiedsplan en welke mogelijkheden er zijn voor het realiseren van de groene dijk.
1DYK
1DYK is een samenwerking tussen Wetterskip Fryslân, provincie Fryslân, Rijkswaterstaat, gemeente Noardeast-Fryslân, gemeente Waadhoeke en landbouw- en natuurorganisaties. Kijk voor meer informatie over de dijkversterking op www.1dyk.frl